Sześć porad od firm, które zawsze otrzymują płatności w terminie

Sześć porad od firm, które zawsze otrzymują płatności w terminie

Niektóre firmy mają duże straty kredytowe, podczas gdy inne zawsze otrzymują płatności na czas. Jak sprawić, by znaleźć się w tej drugiej grupie? Benjamin Asplund, Global Commercial CMS Director w Intrum, dzieli się najbardziej skutecznymi poradami.

Według wniosków płynących z raportu Intrum ”European Payment Report 2023”,  doszło do znacznego wzrostu liczby małych i średnich przedsiębiorstw, które zostały poproszone o zaakceptowanie dłuższych terminów płatności. Raport ujawnia, że w 2023 roku aż 83% firm z sektora MŚP zostało poproszonych o zaakceptowanie niewygodnych dla nich terminów w porównaniu z 81% i 78% odnotowanymi kolejno w 2022 i 2021 roku.

Co może zaskoczyć, to fakt, że ponad połowa wszystkich firm z sektora MŚP (51%) niechętnie zaakceptowała te warunki, aby nie narażać na szwank swoich relacji z klientami. Podkreśla to rosnącą presję ciążącą na małych i średnich firmach, aby dostosować się do tych niekorzystnych warunków płatności w celu utrzymania  pozytywnychrelacji biznesowych.

European Payment Report 2023

Oto sześć naszych najważniejszych porad, które pomogą Cię odnieść sukces

  1. Stwórz i wdróż politykę kredytową.

    Polityka dotycząca żądania zapłaty i „udzielania kredytu” to zasady wyjaśniające sposób prowadzenia interesów z klientami w danej firmie. Określają one, jakich informacji potrzebujesz o kliencie, kiedy należy sprawdzić jego wiarygodność kredytową i jakich ogólnych praktyk należy przestrzegać, jeśli chodzi o fakturowanie, wysyłanie przypomnień o zapłacie i dalszych roszczeń. Dzięki wdrożonej polityce, będziesz zgadzać się na wydłużenie czy odroczenie płatności tylko w przypadku tych klientów, którzy spełniają odpowiednie warunki.
  2. Sprawdź zdolność kredytową, nawet stałych klientów.

    Sprawdzanie zdolności kredytowej nowych klientów zmniejsza ryzyko problemów z terminowymi płatnościami, ale należy to również robić w przypadku tych obecnych. Często to oni stoją za przyczyną największych strat kredytowych firm, więc monitoruj zdolność kredytową swoich klientów regularnie, a nie tylko jednorazowo. Jeśli ich zdolność płatnicza ulegnie pogorszeniu, możesz natychmiast podjąć działania.
  3. Postaw sprawę jasno.

    Najczęstszym powodem, dla którego klienci nie płacą faktur, jest brak zrozumienia warunków. Upewnij się, że Twoje ustalenia z klientem dotyczące tego, co należy zrobić i w jaki sposób należy zapłacić, są klarowne. Sprawdź, czy faktura zawiera informacje o karnych odsetkach, które zostaną naliczone, jeśli klient nie zapłaci w terminie, oraz że w przypadku opóźnienia płatności, zostanie naliczona dodatkowa opłata za monitoring.
  4. Wyślij przypomnienie...

    Jeśli płatność jest opóźniona bez żadnej informacji od klienta, to wyślij przypomnienie, a następnie podejmij natychmiastowe działania. Wielokrotne ponaglenia bez żadnych następstw rzadko zwiększają szanse na otrzymanie zapłaty i oznaczają, że niepotrzebnie przedłużasz czas na zapłatę, a to wiąże się z kosztami dla Twojej firmy.
  5. ...ale dbaj o swoich klientów.

    Jeśli klient nie zapłacił, to dowiedz się, dlaczego. Czasami mogą istnieć ku temu dobre powody i można znaleźć rozwiązanie. Jeśli ma krótkoterminowe trudności z płatnościami, to być może uda się rozłożyć zapłatę na trzy miesiące? Zwiększy to Twoje szanse na odzyskanie pełnej kwoty i sprawi, że będziesz mieć zadowolonego i wdzięcznego klienta, który zostanie z Tobą na dłużej i poleci Twoją firmę innym.
  6. Skorzystaj z pomocy

    Jeśli faktury nie są opłacane w terminie, to rozważ przekazanie tej sprawy do firmy windykacyjnej. Posiada ona wiedzę i specjalistyczne zasoby, by zabezpieczyć płatność
    w ramach kontaktu z Twoim klientem. Renomowana firma windykacyjna zadba o to, aby Twoje relacje z klientami nie uległy pogorszeniu.