Miłość i finanse: jak romantyzm wpływa na nasze wydatki?

Miłość i finanse: jak romantyzm wpływa na nasze wydatki?

Intrum analizuje wpływ, jaki Walentynki i romantyczne prezenty mają na wydatki konsumentów oraz zadłużenie.

Walentynki zbliżają się wielkimi krokami

Miłość unosi się w powietrzu, ale presja wydawania pieniędzy na romantyczne gesty jest równie obecna. Finanse konsumentów w całej Europie już wcześniej były narażone  z powodu kryzysu związanego z rosnącymi kosztami utrzymania i wysoką inflacją, jednak wiele osób w związkach odczuwa dodatkową presję, aby wydawać pieniądze na partnera – nawet, jeśli oznacza to sięgnięcie po kredyt.

W tym roku Intrum przygląda się zależności między miłością a finansami. Pomagamy naszym klientom zrozumieć wpływ oczekiwań na wydatki, które mogą powodować finansowe i emocjonalne napięcia. Pomagamy też firmom lepiej zrozumieć zachowania konsumentów w tym specyficznym czasie w roku.

Wydatki na Walentynki rok po roku

Zgodnie z raportem Mintela dotyczącym Walentynek, w roku 2023 zostały one głęboko dotknięte kryzysem związanym z rosnącymi kosztami utrzymania.

Biorąc pod uwagę inflację w UE na poziomie 9,9% w lutym 2023 roku, nie dziwi, że wydatki spadły. Dla przykładu, respondenci badania Mintela w Wielkiej Brytanii zgłosili 19% spadek wydatków rok do roku, przy czym 50% kupujących wydała mniej na prezenty walentynkowe.

Według raportu Barclaya dotyczącego wydatków na Walentynki, 16% ankietowanych par zgodziło się ograniczyć swoje wydatki na Walentynki w 2023 roku. 15% zgodziło się nie kupować sobie nawzajem prezentów, a zamiast tego skupiać się na doświadczeniach. 26% zdecydowało się spędzić wieczór w domu, podczas gdy 31% wybrało tańsze wyjścia. Zmartwienia finansowe mogły szczególnie mocno dotknąć Walentynki w 2023 roku z powodu jednorazowego charakteru tradycyjnych prezentów walentynkowych. Według Mintela, 63% konsumentów jest bardziej skłonnych do kupowania upominków, które pozostaną z nami na dłużej.

W pewnym sensie same Walentynki są postrzegane jako "jednorazowe" święto, a wiele par gotowych jest podjąć kompromis w trudniejszych finansowo czasach. Pary jednak wciąż borykają się z presją, aby kupować sobie wzajemnie prezenty przez cały rok - nawet jeśli powoduje to znaczne napięcia finansowe.

Presja związana z dawaniem prezentów

Nadal istnieje wyraźny związek między romantycznym partnerstwem, a presją związaną z nadmiernym wydawaniem.

Według naszego raportu European Consumer Payment Report mniej niż połowa konsumentów w Szwecji i Austrii powiedziała, że bardzo chętnie wydałaby mniej na prezenty, aby poradzić sobie z wysokimi stopami procentowymi i inflacją. W Danii, Norwegii, Belgii, Holandii, Włoszech i Niemczech odsetek ten spadł poniżej 40%, podczas gdy badanie przeprowadzone przez Creditfix pokazało, że 55% Brytyjczyków użyło kart kredytowych do opłacenia randek.

W niektórych krajach 1 na 4 konsumentów martwi się, że ich partnerzy opuszczą ich w ciągu roku, jeśli nie spełnią ich oczekiwań dotyczących dawania prezentów. Badania Intrum wykazały, że 24% respondentów z Irlandii i Wielkiej Brytanii uważa kupowanie prezentów dla swojego partnera za jedną z powszechnych przyczyn zadłużenia się na karcie kredytowej. Te trendy nie znajdują jednak równego zastosowania we wszystkich grupach demograficznych.

Trendy według narodowości, płci oraz wieku

Według The European, millenialsi odczuwają presję bardziej dotkliwie niż starsze pokolenia, przy czym 21% stwierdziło, że wydatki związane z prezentami popychają ich do zadłużenia na karcie kredytowej, w porównaniu z zaledwie 6% baby boomersów. Millenialsi byli również bardziej skłonni myśleć, że ich partner opuści ich, jeśli nie wydadzą pieniędzy na prezenty - 19%, w porównaniu z 4% baby boomersów.

Mężczyźni są również nieco bardziej podatni na presję. 18% mężczyzn wymienia prezenty jako główny powód, dla którego zaciągają długi na kartach kredytowych, w porównaniu z 12% kobiet. Aż o 6% więcej mężczyzn martwi się, że ich partnerka opuści ich, jeśli nie będą inwestować w romantyczne prezenty.

Miejsce, w którym przebywasz, może też wpłynąć na prawdopodobieństwo zadłużenia z powodu romantycznych podarunków. Według The European, w Portugalii 48% respondentów wymieniło romantyczne randki jako jedne z pierwszych kosztów do ograniczenia, w przeciwieństwie do Estończyków, wśród których tylko 13% jest takiego zdania.

To niefortunne, że dla niektórych osób presja wydawania pieniędzy na romantyczne gesty jest tak wysoka, ponieważ widzimy z pierwszej ręki, jaki wpływ na relacje i zdrowie psychiczne ma zadłużanie się. Wierzymy, że otwarta rozmowa o długach i stresie finansowym z partnerem jest najlepszym sposobem na radzenie sobie z problemem i zmniejszenie zmartwień.
Agnieszka Surowiec, Dyrektor ds. Marki i Komunikacji w firmie Intrum

Komunikacja pomaga na każdym etapie. To podejście może pomóc uniknąć nadmiernych wydatków w Walentynki i budować zdrowe partnerstwo finansowe.

Agnieszka Surowiec, Dyrektor ds. Marki i Komunikacji w firmie Intrum