European Payment Report 2023

European Payment Report 2023

European Payment Report jak co roku analizuje wpływ opóźnionych płatności na kondycję finansową europejskich biznesów. Aby sprawdzić tę kwestię, przebadaliśmy ponad 11 000 firm w 29 krajach w Europie.

Intrum Brand People 061

Inflacja spowodowała wzrost problemu opóźnionych płatności

6 na 10 ankietowanych przyznaje się, że spodziewa się, iż rosnąca inflacja (61%) i stopy procentowe (58%) będą miały wpływ na to, czy ich klienci będą płacić na czas i w całości w ciągu najbliższych 12. miesięcy. 62% firm spodziewa się wzrostu opóźnień w płatnościach w ciągu najbliższych 12. miesięcy, ponieważ ich klienci z trudem wywiązują się ze swoich zobowiązań w dzisiejszym środowisku gospodarczym.


Intrum Brand Places 001

Opóźnienia w płatnościach

To problem, który przenosi się na cały łańcuch dostaw – aż 8 na 10 (82%) ankietowanych twierdzi, że w ciągu ostatnich 12. miesięcy poproszono ich firmy o zaakceptowanie dłuższych terminów płatności niż te, które są dla nich komfortowe. W tegorocznym badaniu zauważalny jest wzrost przedsiębiorstw, które twierdzą, że płacą swoim dostawcom później niż zaakceptowaliby to od własnych klientów.

Konsekwencje opóźnień w płatnościach

Biznesy w Europie poświęcają średnio 74 dni w roku na odzyskiwanie zaległych płatności. W Polsce - aż 82 dni w roku! Opóźnione płatności stanowią problem dla 79% znkietowanych. Opóźnienia mają największy, negatywny wpływ na rozwój firmy. Przesiębiorcy twierdzą, że gdyby otrzymywali płatności szybciej, mogłyby szybciej płacić swoim dostawcom, rozszerzać zakres oferowanych produktów i usług oraz poprawić zrównoważony rozwój.

Działa na rzecz zadbania o płynność finansową "wygrywają"

Chociaż rozwój działalności w 2023 r. jest ważny dla 54% firm w naszym kraju, to znacznie większy odsetek twierdzi, że poprawa płynności finansowej (78%) oraz cięcie kosztów i poprawa efektywności finansowej (74%) są głównymi priorytetami w dzisiejszym krajobrazie gospodarczym. 58% przedsiębiorców twierdzi, że w odpowiedzi na rosnącą inflację i stopy procentowe przesunęli swoje priorytety z dbania o dalszy wzrost, na zadbanie o większą efektywność kosztową.

Polskie firmy zainteresowane zrównoważonym rozwojem

W ciągu ostatniego roku 66% przedsiębiorstw w Polsce znacznie przyspieszyło swoje działania na rzecz bardziej zrównoważonego rozwoju, pomimo trudnych warunków gospodarczych. 51% firm uważa, że szybko stracą klientów, jeśli nie będą postrzegane jako podmioty poważnie traktujące odpowiedzialność za środowisko. 51% firm w Polsce twierdzi, że są coraz bardziej świadome wpływu swojej działalności na społeczeństwo.

“43% firm twierdzi, że pilnie potrzebuje nowoczesnych platform technologicznych, aby efektywniej zarządzać wierzytelnościami, ale niechętnie inwestuje w dzisiejszym - niepewnym środowisku biznesowym.”

Agnieszka Surowiec, Brand & Comms Director Market Poland

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Zamów nasz najnowszy raport