Dlaczego Twoja firma powinna posiadać politykę kredytową

Oprócz jasnych i prostych faktur, firmy powinny mieć politykę kredytową, aby każdy w organizacji znał wytyczne dotyczące nowych klientów i rozliczeń.

Polityka kredytowa określa, gdzie, kiedy i w jaki sposób prowadzisz interesy z klientami. Powinna ona stwierdzać, że zawsze musisz mieć informacje o nazwie firmy, numerze organizacji i adresie faktury wszystkich swoich klientów, a także informacje o osobach upoważnionych na koncie.

Ponadto taka polityka powinna zawierać informacje o tym, kiedy sprawdzasz klienta pod względem kredytowym i kto jest za to odpowiedzialny. Jeśli klient chce wynegocjować dłuższy niż standardowy termin płatności, powinno być jasne, kto jest upoważniony do zatwierdzenia tego faktu.

Sformalizowanie ogólnych procedur dotyczących fakturowania i kredytowania

Powinieneś również sformalizować swoje ogólne procedury dotyczące fakturowania, przypomnień o zapłacie i wymogach dot. płatności. Ile dni po terminie płatności wysyłasz przypomnienie? Jeśli pobierasz opłatę za przypomnienie, jak duża ona jest? Jeśli po przypomnieniu faktura również nie zostanie zapłacona, czy powinieneś zadzwonić do klienta, czy też powinno to przejść do zarządzania windykacją? Jeśli tak, to po ilu dniach od upomnienia to nastąpi?

“Polityka kredytowa wyjaśnia dla każdego w Twojej firmie, co dotyczy relacji finansowych z klientami. Tak wielu problemów można uniknąć dzięki zapewnieniu, że każdy w Twojej organizacji zna politykę i ją stosuje.”

Rafał Wąsowski

Wreszcie, co nie mniej ważne, polityka powinna zawierać informacje o tym, jaką zdolność kredytową powinien mieć klient, aby można mu było udzielić kredytu. Klienci, którzy mają zdolność kredytową poniżej pewnego poziomu, powinni być proszeni o zapłatę z góry, co zmniejsza ryzyko braku płatności i zabezpiecza Twoją organizację.

Jak rozróżnić, komu powinieneś udzielić kredytu, a komu nie? Przeczytaj nasz krótki przewodnik na ten temat.

Większość dużych firm ma politykę kredytową, ale musi ona być dobrze zakomunikowana, aby wszyscy w firmie jej przestrzegali. Jednak dla małych firm ważne jest również ustanowienie własnej polityki kredytowej. Niespłacanie zobowiązań może ograniczyć wzrost, a nawet zagrozić przetrwaniu.

Więcej informacji o tym, jak prawidłowo wystawiać faktury, można znaleźć w naszych artykułach.

Potrzebujesz pomocy w zakresie ryzyka kredytowego i fakturowania?

Intrum ma ogromne doświadczenie, jeśli chodzi o ocenę ryzyka kredytowego i odzyskiwanie płatności. Możemy pomóc Twojej firmie w sprawdzaniu i monitorowaniu klientów i możemy obsługiwać rozliczenia i przypomnienia w Twojej firmie, jeśli potrzebujesz wsparcia. Pomagamy naszym klientom rozwijać się poprzez dbanie o ich klientów, więc możesz być pewien, że Twoja reputacja i marka będą chronione, gdy będziesz z nami współpracować.