European Consument Payment Report 2022
Tegoroczny raport European Consumer Payment Report analizuje wpływ wysokiego poziomu inflacji i rosnących stóp procentowych na sytuację finansową europejskich gospodarstw domowych. Dość znaczący wzrost kosztów życia sprawił, że konsumenci w całej Europie, także w Polsce mają coraz większe problemy z terminowym płaceniem rachunków. Niepewność ekonomiczna sprawia, że konsumenci bardzo nisko oceniają swój dobrobyt finansowy i obawiają się o swoją przyszłość. Zdobycie dodatkowej wiedzy na temat mechanizmów rządzących pieniędzy ma nam pomóc przetrwać kolejny kryzys.
Najważniejsze wnioski dotyczące Polski
Polacy, a inflacja:
- 87% respondentów badania twierdzi, że inflacja ma negatywny wpływ na ich finanse, a 10% spodziewa się, że za chwilę będą mieć do czynienia z taką sytuacją.
- 71% konsumentów przyznaje, że jest w gorszej sytuacji finansowej niż w 2021 roku.
- Większość pesymistycznie patrzy w przyszłość, spodziewając się, że inflacja będzie utrzymywać się przez kolejne lata – lub nawet przez cały czas – co sugeruje niewielką wiarę w zdolność rządzących do opanowania wzrostu cen.
Zdolność do płacenia rachunków na czas:
- Prawie 7 na 10 (69%) konsumentów twierdzi, że ich rachunki rosną szybciej niż ich dochody. W 2021 r. ten odsetek był zdecydowanie niższy i wynosił 55%.
- 70% pytanych twierdzi, że obawy związane z rosnącymi rachunkami mają negatywny wpływ na ich samopoczucie.
- 14% konsumentów po opłaceniu rachunków pozostaje w portfelu mniej niż 10% pensji. To sprawia, że nie mogą pozwolić sobie na gromadzenie oszczędności w takiej skali, która by ich zadowoliła.
Oszczędzanie na przyszłość:
- 7 na 10 (72%) konsumentów przyznało, że martwi się o swoją zdolność do zapewnienia sobie wygodnej emerytury i podobny odsetek respondentów (73%) nie jest zadowolonych z tego, ile pieniędzy odkłada każdego miesiąca.
- Podobnie jak w poprzednich latach, głównym powodem odkładania gotówki przez konsumentów w Polsce jest oszczędzanie na niespodziewane wydatki, na wypadek utraty pracy i podróże.
Wiedza na temat finansów:
- 31% respondentów z uważa, że nie otrzymali wystarczającej edukacji finansowej, aby zarządzać swoimi finansami i często przez to korzystają z porad innych osób.
- Konsumenci w naszym kraju dokładają starań, aby poprawić swoją wiedzę finansową. 6 na 10 (59%) respondentów twierdzi, że obawy dotyczące inflacji i/lub wzrostu stóp procentowych motywują ich do poszerzania wiedzy finansowej.
Zrównoważona konsumpcja:
- 55% respondentów stwierdziło, że wykorzystuje swój konsumencki wpływ do napędzania pozytywnych zmian społecznych, takich jak np. kupowanie od firm z wyraźnie ustanowionymi standardami etycznymi.
- Blisko 6 na 10 (57%) pytanych zaznaczyło, że nie będzie kupować od firm, o których wie, że są odpowiedzialna za szkody wyrządzone środowisku.
- W byciu odpowiedzialnym konsumentem i kierowaniu się zrównoważoną konsumpcją Polakom przeszkadzają codzienne wydatki, w które w ostatnim czasie znacznie wzrosły. 76% konsumentów stwierdziło, że chciałoby kupować bardziej zrównoważone towary i usługi, ale rosnące koszty życia sprawiają, że jest to trudne.