Edukacja finansowa: przepaść pomiędzy deklaracjami a rzeczywistością

Trwa Global Money Week – to dobry moment, by przyjrzeć się naszej wiedzy finansowej. Bo choć pandemia spowodowała, że jako konsumenci coraz częściej chcemy podnosić swoje umiejętności zarządzania pieniędzmi, to jednak badania pokazują, że nasza wiedza nie jest na tak dobrym poziomie, jak sądzimy. I co gorsza, ta niewystarczająca wiedza może być przekazywana młodszym pokoleniom.

Pandemia Covid-19 wymusiła na konsumentach większe skupienie się na kwestii finansów. Jak pokazuje nasz raport, ”European Consumer Payment Report 2021”, 6 na 10 konsumentów (59 proc.) w Europie spodziewa się, że obecna pandemia to ostatni globalny kryzys, jaki wydarzy się w ciągu ich życia, dlatego na kolejny chcą się lepiej przygotować, także pod względem finansów. Dotyczy to zwłaszcza młodszych pokoleń oraz tych osób, które były zmuszone polegać w korona-kryzysie na wsparciu rządu.

Przygotować się na trudności

Powyższe wnioski potwierdza również fakt, że 4 na 10 osób (40 proc.) odkłada dodatkowe pieniądze ze względu na recesję i wyznacza sobie cel, aby lepiej zarządzać opłacaniem rachunków i gromadzeniem oszczędności na przyszłość. Rodzice starają się również zaszczepić swoim dzieciom dobre nawyki finansowe. Wśród respondentów, którzy są rodzicami, 57 proc. deklaruje, że poświęca więcej czasu niż przed wybuchem pandemii na to, by uświadomić dzieciom, jak ważne jest odpowiedzialne zarządzanie finansami.

Kryzys związany z pandemią covid-19 będzie miał wpływ na sytuację wielu osób nie tylko teraz, ale także w ciągu następnych lat. To dobrze, że wykorzystujemy ten fakt jako motywację do pogłębiania swojej wiedzy finansowej. Gruntowne jej poszerzenie pomoże konsumentom i ich rodzinom lepiej poradzić sobie z trudnościami.
Intrum.

Pewni swojej wiedzy, czy zbyt pewni siebie?

Mimo że 82 proc. konsumentów w Europie twierdzi, że otrzymało doskonałe albo wystarczające wykształcenie w zakresie finansów, odpowiedzi, jakich udzielali na pytania związane z tym obszarem, mocno się od siebie różniły. W tym wypadku istotnym kryterium okazał się wiek. Przykładowo, tylko
41 proc. osób w wieku 18-21 lat prawidłowo odpowiedziało na pytanie o to, jaki wpływ na oszczędności ma inflacja, ale już w grupie wiekowej powyżej 65 lat, ten odsetek wyniósł aż 76 proc.

W obliczu obaw związanych z inflacją oraz wciąż rosnących stóp procentowych, podstawową kwestią jest to, aby konsumenci mieli świadomość, jaki wpływ mają te zjawiska na ich zdolność do terminowego wywiązywania się ze zobowiązań finansowych. Z naszych badań wynika, że wielu konsumentów nie rozumie tych kwestii, mimo że deklarują wysoki stopień wiedzy w tym zakresie
Intrum.

Edukacja finansowa następnego pokolenia

Wspomniane braki w edukacji finansowej dorosłych odbijają się na wiedzy przekazywanej młodszym pokoleniom, bo choć rodzice mają dobre intencje, to niestety ich wiedza nie zawsze jest właściwa i kompletna. Przykładowo, biorąc pod uwagę pandemię, 60 proc. europejskich rodziców powiedziało, że ostrzega swoje dzieci przed zaciąganiem jakichkolwiek zobowiązań finansowych.

– Choć oczywiście nadmierne zadłużanie się stanowi zagrożenie, to należy pamiętać, że umiejętne korzystanie z dodatkowych źródeł finansowania jest normalnym zjawiskiem i integralną częścią gospodarki – pozwala przedsiębiorcom na rozwijanie firm, a konsumentom choćby na zakup nieruchomości. Ważne, aby nasze dzieci rozumiały mechanizmy prawidłowego zarządzania finansami, w tym także to, jak odpowiedzialnie korzystać z kredytów i pożyczek, zamiast się ich bać
Intrum.

O Global Money Week

Global Money Week, czyli „Światowy Tydzień Pieniądza” trwa od 21 do 27 marca i jest to coroczna globalna kampania z zakresu edukacji finansowej, której celem jest zadbanie o to, by dzieci i młodzież od najmłodszych lat zyskiwały świadomość finansową i stopniowo rozwijały wiedzę, umiejętności, a także kształtowały postawy oraz zachowania niezbędne do podejmowania odpowiedzialnych decyzji finansowych i docelowo uzyskały finansowy dobrobyt w dorosłym życiu.