European Consumer Payment Report 2025
Europejski Raport Płatności Konsumenckich (ECPR) to coroczne badanie konsumenckie przeprowadzane w 20 krajach europejskich. Ponad 20 000 konsumentów odpowiedziało na pytania dotyczące swojej sytuacji finansowej. Badanie zostało przeprowadzone przez Financial Times Longitude w okresie od lipca do sierpnia 2025 roku.
Europa odzyskuje stabilność, choć z dużymi różnicami między krajami
W 2025 roku konsumenci deklarują wyższy poziom pewności finansowej. Odsetek osób płacących swoje rachunki na czas wzrósł z 63% (2023 r.) do 76% (2025). Coraz więcej Europejczyków uważa, że potrafi zabezpieczyć potrzeby swoich rodzin i pokryć codzienne koszty związane z pracą, takie jak transport. Ale poprawa nie wynika jedynie z wyrzeczeń.
Cień przeszłych kryzysów wciąż z nami
Za ożywieniem częściowo stoją silne rynki pracy – historycznie wysoki poziom zatrudnienia w strefie euro, rosnące płace oraz pierwsze obniżki stóp procentowych w części krajów Europy. Niestety nie wszędzie widać poprawę. W wielu państwach tempo wzrostu zatrudnienia spowalnia, a niepewność związana z geopolityką nadal negatywnie wpływa na nastroje.
Pomimo rosnącej stabilności, aż 43% badanych mówi, że lata wysokich kosztów życia trwale pogorszyły ich poczucie bezpieczeństwa finansowego. Co trzeci konsument odczuwa lęk, gdy śledzi wiadomości o gospodarce. Sześciu na dziesięciu Europejczyków regularnie odkłada pieniądze na fundusz awaryjny – nawet niewielkie kwoty – aby poradzić sobie w razie utraty dochodu.
Nowe spojrzenie na zarządzanie pieniędzmi
W tym roku wprowadzamy Money Management Index – narzędzie analityczne, które dzięki technikom uczenia maszynowego pozwala grupować konsumentów według sposobu zarządzania finansami. 20% badanych należy do grupy „Resilient”, najlepiej radzącej sobie finansowo. 60% to grupa „Coping”, radząca sobie, ale łatwo odczuwająca skutki nagłych wydatków. Kolejne 20% to konsumenci „Fragile”, najbardziej narażeni na problemy finansowe.
Zebrane dane sugerują, że wyzwania w zarządzaniu pieniędzmi często mają źródło w dzieciństwie: przez brak edukacji finansowej i wzorców dobrych nawyków czy z powodu stresu związanego z pieniędzmi w domu.
Jak technologia zmienia konsumentów?
W 2025 roku widać wyraźny wzrost zaufania do sztucznej inteligencji – już ponad 70% badanych uważa, że AI zwiększa produktywność. Pokolenie Z najczęściej korzysta z narzędzi takich jak ChatGPT, aby lepiej rozumieć warunki finansowe. Jednocześnie konsumenci ograniczają impulsywne zakupy online i ostrożniej podchodzą do płatności odroczonych.
Zmienia się także nastawienie do mediów społecznościowych. Coraz więcej osób dostrzega, jak presja influencerów wpływa na wydatki i samopoczucie. Jednocześnie rzadziej dokonują oni impulsywnych zakupów pod wpływem reklam.
Chcesz dowiedzieć się więcej?
Pobierz nasz najnowszy raportCzytaj więcej:
loading...