Gwałtownie rosnące koszty życia powodują, że europejscy konsumenci ograniczają zrównoważone wybory

Tegoroczny raport Intrum, “European Consumer Payment Report” przedstawia ponury obraz dobrobytu finansowego i perspektyw gospodarczych europejskich konsumentów. W obliczu szybko rosnących kosztów życia, nie stać ich na życie zgodne z filozofią sustainability.

Raport Intrum “European Consumer Payment Report 2022” (ECPR), opierający się na badaniu, w którym 24 000 europejskich konsumentów wypowiedziało się na temat swoich zachowań płatniczych i aktualnej sytuacji finansowej, pokazuje, że rekordowo wysoki wzrost kosztów życia wywołał falę niepokoju związanego z dalszym terminowym płaceniem rachunków, zmuszając konsumentów do oszczędzania.

2 na 3 konsumentów (67%) w Europie twierdzi, że chcieliby częściej kupować towary i usługi wyprodukowane w zrównoważony sposób, ale rosnące koszty życia sprawiają, że jest to dla nich trudne. W Polsce jest to nawet 76%. Z kolei 61% europejskich ankietowanych twierdzi, że z powodu inflacji i rosnących kosztów życia nie są obecnie w stanie płacić więcej za produkty przyjazne środowisku (Polska – 67%).

Sektor, w którym możemy spodziewać się negatywnego wpływu nowego wzorca zachowań konsumentów, to organizacje charytatywne i non-profit. 1 na 5 europejskich konsumentów deklaruje, że teraz zdecydowanie rzadziej wspiera takie podmioty. W Polsce jest to 16%.

Kryzys inflacyjny i sytuacja geopolityczna zajmują dużo czasu i uwagi rządzących w całej Europie, co zrozumiałe. Jednak w obliczu walki ze zmianami klimatu, która jest kluczowa, zrównoważony rozwój musi pozostać ważnym punktem agendy. Konsumenci twierdzą, że nie są w stanie obecnie zapłacić więcej za produkty przyjazne dla środowiska, co jeszcze bardziej podnosi poprzeczkę dla rządów i przedsiębiorstw, które muszą się wywiązać ze swoich „obowiązków” względem naszej Planety”
mówi Vanessa Söderberg, Global Sustainability Director w Intrum.

Jak pokazują dane pochodzące z raportu ECPR 2022, większość konsumentów w Europie (61%) nadal będzie „karać” firmy, które nie postępują fair, np. dyskryminują konsumentów ze względu na rasę czy pochodzenie etniczne. W Polsce ten odsetek wynosi 63%.

Z którymi stwierdzeniami na temat Twoich wyborów konsumenckich się zgadzasz?


O raporcie European Consumer Payment Report 2022

Raport European Consumer Payment Report pozwala uzyskać wgląd w codzienne życie europejskich konsumentów: ich wydatki i umiejętność zarządzania finansami domowymi każdego miesiąca. Raport publikowany każdego roku opiera się na badaniu przeprowadzanym jednocześnie w 24 krajach w Europie, także w Polsce. W tegorocznej edycji badania wzięło udział 24 011 europejskich konsumentów.