Brak równości między płciami w kwestiach finansowych: kobiety są mniej odporne na ekonomiczne zawirowania

Brak równości między płciami w kwestiach finansowych: kobiety są mniej odporne na ekonomiczne zawirowania

Kobiety częściej niż mężczyźni narzekają na swój dobrobyt finansowy i gorzej oceniają swoją wiedzę na temat zagadnień związanych z pieniędzmi. Raport Intrum, ”European Consumer Payment Report 2022” pokazuje brak równości między płciami w kwestiach finansowych wśród europejskich konsumentów.

Konsumenci w całej Europie zmagają się inflacją i wzrostem stóp procentowych. Koszty związane z utrzymaniem wywierają dodatkową presję na kobietach. Jak wynika z badania, na podstawie którego został przygotowany raport ”European Consumer Payment Report 2022”, w którym wzięło udział 24 000 ankietowanych z całej Europy, kobiety deklarują, że są w gorszej sytuacji finansowej niż mężczyźni. Ta różnica znacznie wrosła, patrząc na wyniki badania z 2021 r. Kobiety są mniej zadowolone z poziomu swojej wiedzy finansowej niż mężczyźni i  rzadziej udzielały poprawnej odpowiedzi na pytanie „w jaki sposób inflacja wpływa na codzienne wydatki”.

Kobiety bardziej odczuwają wzrost kosztów życia

Jak wynika z danych Intrum, kobiety mają mniejszy bufor finansowy niż mężczyźni. Starają się oni odkładać pieniądze każdego miesiąca, a kobiety przeważają w tej grupie konsumentów, która deklaruje, że w ogóle nie oszczędza. Zgodnie z deklaracjami ankietowanych, w Polsce każdego miesiąca gotówkę odkłada 68% kobiet i 78% mężczyzn. Jednocześnie 1/3 kobiet w Europie (32%) posiada odłożoną sumą w wysokości mniejszej niż miesięczne wynagrodzenie na wypadek nieszczęśliwego zdarzenia. W przypadku mężczyzn odsetek te spada do 24%. W Polsce jest to 38% kobiet i 25% mężczyzn.

Badanie Intrum pokazuje, że z roku na rok wzrasta liczba kobiet i mężczyzn przyznających, że rosnące rachunki negatywnie wpływają na ich samopoczucie. Jednak, ten trend jest silniejszy wśród kobiet – w tym przypadku mamy wzrost do 62% w 2022 r. z 47,6% odnotowanych w 2021 r. W przypadku mężczyzn jest to 54% (2022 r.) i 41,5% (2021 r.). W Polsce zdecydowanie więcej kobiet (75%) niż mężczyzn (64%) uważa, że rosnące rachunki mają negatywny wpływ na ich samopoczucie. Tę dysproporcję również widać w tym, ile polskich respondentek badania Intrum oraz ilu respondentów podpisało się pod stwierdzeniem, że ich rachunki rosną szybciej niż pensje (74% kobiet i 64% mężczyzn).

Aspekty finansowe pozostają głównym elementem nierówności między płciami w Europie. Badanie Intrum pokazuje, że kobiety w większym stopniu niż mężczyźni przejmują się tym, że rosnące koszty życia wpływają negatywnie na ich sytuację finansową. Wynika to z faktu, że kobiety również bardziej obawiają się rosnących rachunków. Dodając do tego niższy poziom oszczędności (w stosunku do tego, ile gotówki odkładają mężczyźni), kobiety czują większą presję związaną z zarządzaniem finansami osobistymi
komentuje Anna Zabrodzka-Averianov, Senior Economist w Intrum.

Ponad połowa kobiet w Europie przyznaje się do nieterminowego zapłacenia jednego lub kilku rachunku w ciągu ostatniego roku, tłumacząc się po prostu brakiem pieniędzy – w przypadku mężczyzn jest to 40% (w Polsce jest to 40% kobiet i 30% mężczyzn). To wzrost z 44% odnotowanych w 2021 r, gdy mowa o kobietach i z 35%, jeśli chodzi o mężczyzn.

Kobiety rzadziej proszą o podwyżkę

W związku ze wzrostem kosztów życia, wielu konsumentów w Europie deklaruje, że zmienią sposób, w jaki wydają pieniądze. 67% kobiet i 60% mężczyzn przyznaje, że podjęli lub planuje podjąć w najbliższym czasie konkretne kroki, by złagodzić wpływ inflacji i rosnących stóp procentowych na ich finanse osobiste. Prawie 2/3 kobiet w Europie (66%) boi się, że nie będzie ich stać na komfortową emeryturę. Mniej, bo 57% mężczyzn ma te obawy. W Polsce aż 79% konsumentek i 64% konsumentów podziela tę opinię.

Mimo obawiania się o swoją przyszłość finansową, kobiety są mniej skłonne do proszenia o podwyżkę. 26% konsumentek w Europie i 35% konsumentów przyznaje, że w ciągu tego roku planuje poprosić swojego szefa o podwyżkę. W Polsce ten stosunek wygląda następująco: 47% mężczyzn vs. 36% kobiet.

Edukacja finansowa – wiedza czy pewność?

Raport ”European Consumer Payment Report 2022” pokazuje, że mężczyźni są pewniejsi swojej wiedzy na temat finansów. Zarówno respondentki, jak i respondenci badania Intrum przyznają, że wiedzą, jak poruszać się w mniej skomplikowanych tematach związanych z finansami, ale już 31% mężczyzn i 22% kobiet wierzy, że jest w stanie zarządzać bardziej złożonymi kwestiami dotyczącymi pieniędzy (w Polsce: 28% mężczyzn vs 24% kobiet).

W teście z podstawowych zagadnień finansowych mężczyźni częściej niż kobiety udzielali poprawnej odpowiedzi na pytanie dotyczące wpływu inflacji (51% mężczyzn vs 40% kobiet). Podobna różnica została odnotowana w odpowiedziach na pytanie dotyczące wpływu inflacji na oszczędności zgromadzone na koncie: 74% konsumentów i 64% konsumentek w Europie odpowiedziało poprawnie na to pytanie. Sugeruje to, że mężczyźni mogą być lepiej przygotowani do poruszania się w obecnej ekonomicznej rzeczywistości.

Badanie Intrum wykazało również, że kobiety mają tendencję do częstszego odpowiadania „nie wiem” na pytania mierzące wiedzę finansową, ale często wybierają właściwą odpowiedź, gdy ta wspomniana opcja jest niedostępna.

Jak wynika z raportu Intrum, pozostało jeszcze wiele do zrobienia w kwestii uzyskania finansowej równości kobiet i mężczyzn. Dostęp do odpowiedniej edukacji dla wszystkich Europejczyków, niezależnie od płci, jest jednym z bardzo istotnych aspektów, który może pomóc wyeliminować raz na zawsze ekonomiczną przepaść między płciami
mówi Anna Zabrodzka-Averianov.